Kādu laivu izvēlēties?

Lai gan pasaulē ūdenstūrisma laivas dalās divās lielās klasēs - kanoe un kajakos, Baltijas valstīs pierastāks ir dalījums: kanoe, kajaki, smailītes un piepūšamās laivas. Kura būs vispiemērotākā jūsu braucienam?

Šobrīd ceļotāju izvēle ir laivu nomu sniegtie pakalpojumi: laivu atvedīs līdz maršruta sākumpunktam un savāks ceļojuma beigās, kā arī parūpēsies par jūsu transporta loģistiku.

Šajā laivu apskatā izmantotais plusiņu/mīnusiņu vērtējums attiecas uz cilvēkiem bez pieredzes. Piemēram, neviens jūras kajakeris neatzīs, ka viņa laiva ir nestabila, bet iesēžoties tajā cilvēkam bez pieredzes, kajaks sagādās problēmas.

 

Kanoe

Kanoe ir atvērta tipa peldlīdzeklis, kura dizaina pirmsākums meklējams vienkoču, bērza tāss vai ar ādām apvilktajās laivās. Mūsdienās lielāko daļu šo laivu ražo no dažādiem kompozītmateriāliem vai polietilēna. Ir arī koka līstīšu kanoe, bet to dārdzības un trausluma dēļ nomās tās netiek lietotas. Kanoe domāta nesteidzīgiem mierīgu upju nobraucieniem vai garākiem ceļojumiem. Laiva 4,5 – 5,5m gara, stabila, parasti aprīkota ar diviem līdz četriem sēdeklīšiem, to airē ar vienas lāpstiņas airi. Ģimenēm draudzīgs laivu tips – bērni un citi mājas mīluļi tajā jutīsies pietiekami ērti.

 

+/-

+ Liela ietilpība;

+ Laba stabilitāte;

+ Laba upes pārredzamība pateicoties augstai airētāja sēdpozīcijai;

+ Ērta iekāpšana un izkāpšana;

+ Vienkārša vadāmība;

+ Laba straujteču un zemu krācīšu spēja.

- Slikta vēja noturība. Ja plašā upē pūš spēcīgs vējš, airētājiem būs jāpacīnās turot laivu kursā.

- Nepieradušiem cilvēkiem ilgstoši airējot „nogurst” sēžamvieta.

 

Kajaki

Laivu nomās visbiežāk izmantotos kajakus var sadalīt četrās lielās apakšgrupās: jūras kajaki, pārgājienu kajaki, straujūdens kajaki un SitOnTop jeb SOT kajaki. Jūras, pārgājienu un straujūdens kajaki ir slēgta tipa laivas, kurās airētājs sēž uz zema sēdeklīša, kas balstās uz laivas dibena. Pret aira un straumes šļakatām airētāju sargā ūdens necaurlaidīgs „bruncis”. Savukārt SOT kajaks ir atvērta tipa dubultkorpusa laiva, kurai airētājs sēž virsū korpusā integrētā sēdeklītī. Izklausās sarežģīti, bet patiesībā tā nav. Visus kajakus airē ar divu lāpstiņu airi.

Tāpat kā kanoe laivas, vairākums kajaku ir ražoti no kompozītmateriāliem vai polietilēna. Bet atšķirībā no kanoe laivām, polietilēna kajaku īpatsvars ir lielāks pār kompozītmateriālu kajaku īpatsvaru. Tas skaidrojams ar polietilēna daudzkārt lielāko izturību, jo kajaks ir sportiska tipa laiva, kurai jāiztur nopietnas slodzes.

 

Jūras kajaki parasti ir vienvietīgi, bet gadās arī pa divvietīgam modelim. Laiva ir 4,5 – 6m gara, parasti aprīkota ar 2 vai vairāk hermētiskiem mantu nodalījumiem. Paredzēta gariem plašu ūdeņu vai jūras ceļojumiem.

Uzmanību! Dodoties jūras ceļojumā vai kādā no lielajiem ezeriem, nepieciešama iepriekšēja pieredze, vai pieredzējuša pavadoņa klātbūtne!

+/-

+ Liela ietilpība;

+ Ātrums;

+ Laba vēja noturība;

+ Laba viļņu noturība;

+ Ērta sēdpozīcija;

+ Vienkārša vadāmība.

- Zema stabilitāte nepieredzējušam airētājam;

- Zema manevrētspēja. Šī laiva domāta plašiem ūdeņiem un taisnam kursam;

- Neērta iekāpšana un izkāpšana.

 

Pārgājienu kajaki ir jūras kajaku īsākie un druknākie brāļi. Šīs laivas nepārsniedz 4m garumu, parasti ir vienvietīgas, lai gan dažs ražotājs pamanās izlaist arī pa divvietīgam modelim. Pārgājienu kajaka divas galvenās atšķirības no jūras kajaka ir laba manevrētspēja un stabilitāte. Tas domāts šaurākām upēm un mazāku ezeru sistēmām – būtībā 90% Latvijas laivojamo maršrutu.

+/-

+ Liela ietilpība;

+ Laba stabilitāte;

+ Ērta sēdpozīcija;

+ Laba manevrētspēja;

+ Vienkārša vadāmība;

+ Laba vēja noturība

- Neērta iekāpšana un izkāpšana.

 

Straujūdens kajaki ir specifiska kajaku kategorija, ko lieto uzplūdušajās pavasara upēs un strautos. Tie ir īsi, ļoti manevrētspējīgi un prasmīga airētāja rokās arī stabili. Lielākie no tiem sasniedz 3m garumā, bet ierasts, ka to garums svārstās ap 2m. Ar šo kajaku veidu nepaceļosi, tie domāti atsevišķu strauju upju posmu sportiskiem nobraucieniem.

Uzmanību! Dodoties pavasara krācēs ar straujūdens kajaku iepriekšēja apmācība un airēšanas pieredze ir obligāta!

+/-

+ Ērta sēdpozīcija;

+ Laba stabilitāte;

+ Izcila manevrētspēja;

- Sarežģīta vadāmība;

- Neērta iekāpšana/izkāpšana.

 

SitOnTop jeb SOT kajaki ir tipiskas atpūtnieku laivas. Atkarībā no pielietojuma mērķa (sērfa, ceļojumu vai makšķernieku kajaks) to garums svārstās no 2,5 līdz 5m. Nereti tiek piedāvāti modeļi ar bērnu sēdeklīšiem. Nomās sastopamie SOT kajaki ir stabilas un nepieredzējušam lietotājam draudzīgas laivas. SOT kajaku galvenā īpatnība airētāja sēdēšana uz laivas. Tai ir savas priekšrocības, kā arī savas sliktās puses. SOT kajaks ir vienīgā laiva, ar kuru laivojot plašos ūdeņos vēlams būt ar to vismaz 5m garā sasaistē. Ja nebūsiet piesējies ar drošības virvi un apgāzīsities stiprā vējā, tad vējš laivu aiznesīs un jums nāksies peldēt uz krastu saviem spēkiem. Par visu vairāk plusiņu/mīnusiņu sarakstā.

+/-

+ Ērta sēdpozīcija;

+ Laba stabilitāte;

+ Laba manevrētspēja;

+ Laiva nekad nepiesmeļas;

 

Jaunākās aktivitātes

15.May '23

Viens no iecienītākajiem laivošanas posmiem, kurā darbojas vairākas laivu nomas.

Maršutu var pagarināt, sākot no Grī...

 
17.Mar '23
Vai kāds ir braucis pa Lobi, Ja ir tad kādos posmos?
 
18.Jun '21
Valsts zinātniskais institūts BIOR aicina ikvienu Latvijas iedzīvotāju piedalīties unikālā citizen science jeb sabiedriskās zinātnes iniciat...
 
27.May '21
Sazinieties ar mums - riverways@kurzemesregions.lv, lai ievietotu sava uzņēmuma informāciju
 
08.Jun '20
Sākot ar 1.jūniju, Kurzemes plānošanas reģions turpina akciju aktīvākam dzīvesveidam, ko iesāka pagājušajā gadā ar nosaukumu #takoKurzemē! J...